2009. október 19., hétfő

Tamás mondta tegnap (out of the blue), hogy nemsokára lejár a posztgrad jelenkezés határideje oxfordba, amin kicsit elcsodálkoztam, hogy dehát nekem még nincsen is diplomám, hogyan jelentkezhetnék, de szerinte lehet. Eddig erre nem is gondoltam, meg pénzem sincsen tandíjra, diákhitel után itteni kölcsönt most nem játszanék meg, és nem tudom hogy van-e kedvem évekig tanulni itt. Azt se tudom hogy végezni van-e kedvem egyetemen, most épp, gyanús nekem hogy persze, szeretem meg minden régimagyart, de szerintem tökre semennyire nem értek hozzá és nem tudok róla semmit szinte, meg három hónapja vagyok itt kb, és nagyjából bele se szagoltam a témámba még... és megható hogy otthon tanárcimborák pedzegetik a péhádét ilyesmit, de nem biztos hogy nekem ilyent kéne csinálnom. Nagyon sok embert szeretek, akik akkor közel lennének, de nélkülük nem ülnék be a könyvtárba tanulmányokat olvasni. Vagy beülnék, de csak úgy. (nem szeretném elveszíteni/szeretném újramegtalálni a csakúgy beülést, csakúgy olvasást, viccből kéziratböngészést..) Nem hiszem hogy tudnék annyira jó lenni, hogy megérje csinálni, nagyon sok okos ember van már ott, és nem vagyok biztos benne hogy boldog lennék könyvtárban kutatva. Jó lenne látni, hogy valamit változtat, amit csinálok. Jó, a tanárság is főleg robot, bemész, beszólnak, túlélsz, készülsz, ilyesmi, de néha biztos lehet csinálni is valamit. Vagy hétvégéken házat építeni másoknak. afrikában iskolát. mittomén.

7 megjegyzés:

vidak írta...

pedig ha valakinek, neked való a dolog :)

mondhatatlan írta...

Óhe, nagyon tündér vagy meg minden, de tényleg nem vagyok biztos benne.. egy éve nem voltam könyvtárban, könyveket veszek és hagyok elolvasatlanul, és nincsenek kérdéseim meg teóriáim amikor olvasok szöveget, vagy nem annyi mint kéne, hanem csak tetszik/nemtetszik/azírójaegyfasz tengelyen mozog a véleményem, ráadásul az is belejátszik a szövegolvasásomba, hogy láttam-e már a szerzőjét betonvirágágyásban aludni konferencián, elfogadja-e az orra alá dugott cukromat, meg kedvelik-e az olyan emberek, akiket én okosnak tartok és kedvelek, ezek nem túl szakmai szempontok, és nem hiszem hogy jól tudnám csinálni a szakmázást, mert ahhoz nincsen elég tudásom, és az, hogy sok ember cimbora benne, az egy tök más kérdés. nem mondom, hogy ha (!) komolyanvennék (!) valamit, akkor esetleg ne tudnám elmondani/megjelentetni valahol, de attól tartok, hogy silány lenne rettentően és annyira égne a pofám miatta, hogy khmm.. nem keresném annyira a lehetőséget a publicitásra. efféle. egyszerűbb, ha kevesebb tudásra és nagyobb hirtelenlelkesedésre tervezett dolgokat próbálok nézni. tipikusan ilyen a menjünk ki afrikába iskolát ácsolni és tanítani a gyerekeket, ilyen projektekre, ha kompaktul zajlik (nem telik el túl sok idő a terv megismerése, a terv másokkal megismertetése és a megcselekvése között), meglepően sok embert tudok rábeszélni. Általánosban összeszedtem vagy egy tucat embert hogy menjünk ki amerikába gyerektábori segítőnek, de aztán sok idő volt, és mindenki meggondolta magát. ha azonnal kell menni, jönnek. szóval rá tudok beszélni embereket hülyeségekre, ha épp lelkes vagyok magam is.

mondhatatlan írta...

ja, meg ilyen, hogy azért a gyerekkori hőseim se filozófusok voltak (és maradtak), hanem Gerald Durell, meg Jane Goodall, meg Douglas Adams, és mindegyik elment majmokat figyelni rezervátumokba, az se lehet rossz móka azért, bár nekem kellenek emberek, akikkel csinálok valamit. tanítok bármit. anyám miatt van, kiskoromtól a tanítás az alap.
[múltkor amúgy rájöttem, hogy ha bárkit, de báárkit feléleszthetnék, aki meghalt, az biza Douglas Adams lenne]

Zentrópia írta...

"ezek nem túl szakmai szempontok"

Ejj de naív vagy, pedig a világ pontosan így működik! :D

"ahhoz nincsen elég tudásom,"

Nos, számoljunk csak, hány éve is csinálod ezt?... Hát nemtom nálatok hogy megy, de normális szakmáknál a diplomával kb 0 tudást adnak, meg egy kis szemléletmódot és ennyi :D:D:D

"egyszerűbb, ha kevesebb tudásra és nagyobb hirtelenlelkesedésre tervezett dolgokat próbálok nézni"

Igen egyszerűbb.

Szóval az érveiddel nem értek egyet és bár szakmailag nem ismerlek, de tök őszintén állítom, hogy kizártnak tartom, hogy ne lennél jó belőle, mert... na neeem... nem fogok itt nyalizni, hogy milyen okos vagy :)

Ettől függetlenül csináld amit szeretnél, lelkesedj, hirtelenkedj igazad van, ez való neked... ezt tudom már azóta, mióta B.né könyörgött, hogy normális szakmát válasz de te csakazértis oroszozni mentél :D

mondhatatlan írta...

Nem vagyok naív, tudom hogy így működik, de azt is, hogy emiatt kik vannak ott, akiknek semmi keresnivalójuk nincs..
Az meg, hogy hány éve mondom azt, hogy csinálom, nem _egészen_ fedi hogy valójában mennyit foglalkoztam vele. Mármint, ha a cukorosztogatást és szerzőkön/előadókon gúnyolódást leszámítjuk, ami csúnya dolog, egyszer be is szóltak hogy ha nem értek hozzá tanácsos lenne nem kiröhögni azokat, akik nálam azért többet tettek le az asztalra. hát efféle.

Zentrópia írta...

Ezek szerint nem naív vagy, csak idealista... mondjuk ezt meg tudtuk.
De a 2. bekezdéssel engem igazolsz, hogy azért nem vagy még okos(/nagytudású), mert keveset foglalkozál vele.. de sztem mindenki így kezdi... mármint nem feltétlen cukorosztogatással (bár ha emlékeim nem csalnak a mi nagyelőadóinkban is röpködtek néha a mézes negrók, ha történetesen én is ott voltam :) )
Szóval én csak a "nem hiszem hogy jól tudnám csinálni a szakmázást, mert ahhoz nincsen elég tudásom" dologgal kötekszem...
A "nem keresném annyira a lehetőséget a publicitásra" indok sokkal-sokkal jobb és találóbb, csak azt úgy eldugtad! :D

Mindez természetesen semmit nem változtat azon, hogy ha nincs kedved, akkor ne csináld! :)

Névtelen írta...

Szakmázás, PhD lehetőségek egyebek… Alapvetően egyetértek veled Kata! A legtöbb ember olyanná válik egy ilyen procedúra után, mintha agyműtéten esett volna át. Persze a sikeres karrier, a rendkívüli specializálódás ellenére, sem kizárt. Érdemes azért megjegyezni, hogy ennek esélye igen csekély, még akkor is, ha nagyon tehetséges az illető (lásd erről pl. Max Weber: A tudomány és a politika mint hitvallás c. remekművét). Így a legtöbbször marad: az egyetemi hétköznapok zombi világa, pozícióharcok, identitászavarok, kínlódás azért, hogy az embernek valami saját élménye legyen, a tudományos munka szolgai alárendeltsége (szándékosan nem írtam pitiánerséget) a szellemi arisztokrácia délibábja helyett, és így tovább, folytathatnám a sort. De mi van akkor, ha valaki nem akar belekurvulni az ún. szakmaiságba, s egyszerűen olyan életet vagy életformát választ, amelyben nagyobb eséllyel őrizheti meg emberi szuverenitását és szabadságát?

Afrosound

 

Free Blog Counter