2007. december 16., vasárnap

Amúgy tegnapot-mát azzal töltöm tanulás helyett (izéé, fogok...), hogy lekvárt főzök, téli lekvárt, karácsonyifűszeres narancs és gyömbéres citrom ízekben, narancs már kész, citrom most rotyog a tűzhelyen, csináltam pár képet, főleg mert végigpróbáltam az összes filézési módszert és megtaláltam a tökéleteset, nem felfedeztem csak ez bizonyult annak: félbe kell vágni a citromot/narancsot/citroncsot/effélét, ekkor az ember megpillant egy szép sugaras hártyaelrendeződést, mintegy parasztszekér kerekének küllőiképpen. Namost egyik marokba félcitrom, másikba éles kés, és a küllő-hártyák mindkét oldalán szépen le kell metélni a gyümölcshúst, ez könnyű, egy-egy mozdulattal körben az összes gerezdet leválasztjuk, majd az egyes cikkeket szépen kimetélve a héj felől kiemeljük a gyümölcshúst, és ha van benne mag akkor kiszedjük. a végén kicsit összenyomva a dekoratívvá filézett héjat kijön kb az összes leve, facsaró nem szükséges, szerintem/nekem ez a leggyorsabb, legegyszerűbb módszer. A lekvárba amúgy nem kellett zselatin, a narancs jó sűrű ragacsos massza lett a főzéssel, héjat is tettem bele, vékonyan kell levágni hogy a fehér, keserű rész ne legyen rajta, és vékonykis csíkokra vágva simán előáztatás meg effélék nélkül (előtte megmosni azért persze) bevágtam főni a fazékba lével, hússal, narancs esetében fahéjjal és szegfűszeggel, citrom esetében friss reszelt gyömbérrel (maradékot leforrázva forróvízízű kicsit csípős teát lehet csinálni, én így szeretem, van aki tesz bele ízt is, hogy citrom meg egyéb cuccosok, fűszerek). felforralni, lassan főzni kb egy órát, addigra kigyün a leve (vö. Boborján a feketemágus a youtubeon) a gyümölcshúsnak, szétfőnek kb a rostok benne, megpuhul a héj a cukros szirupban, kis tartósítószerrel (ha némileg szeretnénk eltartani, bár nagyon finom, úgyis el fog fogyni) összefőzni aztán lehet tenni üvegekbe. Itt vannak ilyen trükkök hogy fejtetőreállítani a leárt üveget kicsit, szárazdunsztba tenni egy napra (takaróba bugyolálni hogy lassan hűljön ki), ilyesmik, aztán kész, karácsonyra talán jobb mint a klasszikus/unalmas bor és csoki kombináció. Képeket majd töltök fel, magyarázó ábrák meg mittoménmi. Amúgy a narancslekvár pirítóson valami egészen mesés, édes, narancsos, van egy olyan pillanat amikor pedig mézeskalácsízű. Hmmm.

Nincsenek megjegyzések:

 

Free Blog Counter